Uønsket atferd vil som annen atferd, oppstå, bli formet og forsterket i samspillet mellom personen og omgivelsene.
Slik problematferd kan omfatte rene atferdsforstyrrelser, ulike atferdsavvik, utfordrende atferd, overskuddsatferd, uakseptabel atferd, kulturelt avvikende atferd med ulik internsitet, frekvens eller styrke som i ytterste konsekvens utsetter personer for fysisk fare.
Å fremvise problem-atferd er en meget effektiv måte å påvirke omgivelsene sine på.
Eksempler på problematferd kan være: selvskading, angrep på andre, materielle ødeleggelser, skriking/ hyling, kverulering, følger ikke beskjeder, innfinner seg ikke etter arenaens retningslinjer/regler eller annen sosialt fornedrende atferd.
Uønsket atferd vil som annen atferd, oppstå, bli formet og forsterket i samspillet mellom personen og omgivelsene.
Slik problematferd kan omfatte rene atferdsforstyrrelser, ulike atferdsavvik, utfordrende atferd, overskuddsatferd, uakseptabel atferd, kulturelt avvikende atferd med ulik internsitet, frekvens eller styrke som i ytterste konsekvens utsetter personer for fysisk fare.
Å fremvise problem-atferd er en meget effektiv måte å påvirke omgivelsene sine på.
Eksempler på problematferd kan være: selvskading, angrep på andre, materielle ødeleggelser, skriking/ hyling, kverulering, følger ikke beskjeder, innfinner seg ikke etter arenaens retningslinjer/regler eller annen sosialt fornedrende atferd.
Alle som arbeider med barn og unge innenfor barnehage, skole, barnevern og PPT
Alle som arbeider med barn og unge innenfor barnehage, skole, barnevern og PPT
Det er viktig å jobbe forebyggende, både i forhold til mennesker som ikke fremviser problematferd, men også tenke forebygging i kombinasjon med andre tiltak når problematferd forekommer. Kurset vil fokusere på voksenrollen og forutsetninger for å lykkes i samhandlingen med barn og unge.
De proaktive strategiene er tiltak som skal virke forebyggende, og som iverksettes planmessig med den hensikt å over tid sørge for at den definerte problematferden ikke forekommer, eller forekommer sjeldnere. Typisk for disse tiltakene er at vi forventer at det vil kunne ta noe tid før de ønskede endringene kommer.
Den andre hovedgruppen som kalles reaktive strategier består av tiltak som settes i verk akutt, det vil si tiltak der formålet er å få rask og effektiv kontroll over den aktuelle problematferden.
Med tiltakene under denne hovedgruppen er ikke målet å behandle med varig virkning/ læringseffekt, men altså å stoppe en uheldig situasjon der og da.
Det er viktig å jobbe forebyggende, både i forhold til mennesker som ikke fremviser problematferd, men også tenke forebygging i kombinasjon med andre tiltak når problematferd forekommer. Kurset vil fokusere på voksenrollen og forutsetninger for å lykkes i samhandlingen med barn og unge.
De proaktive strategiene er tiltak som skal virke forebyggende, og som iverksettes planmessig med den hensikt å over tid sørge for at den definerte problematferden ikke forekommer, eller forekommer sjeldnere. Typisk for disse tiltakene er at vi forventer at det vil kunne ta noe tid før de ønskede endringene kommer.
Den andre hovedgruppen som kalles reaktive strategier består av tiltak som settes i verk akutt, det vil si tiltak der formålet er å få rask og effektiv kontroll over den aktuelle problematferden.
Med tiltakene under denne hovedgruppen er ikke målet å behandle med varig virkning/ læringseffekt, men altså å stoppe en uheldig situasjon der og da.