• Hvordan kan emosjonelle utfordringer vise seg hos barn og unge?
• Hva kan være bakgrunnen for at et barn eller ungdom viser unngåelsesatferd?
• Hva tenker og føler barnet eller den unge om seg selv og andre?
• Hvordan tolker barnet andres kommunikasjon?
• Hvilke forventninger kommer til uttrykk i kommunikasjonen mellom barnet og de rundt?
• Hvilken respons kan være hensiktsmessig at andre barn, lærere og foreldre gir barnet for å fremme barnets initiativ og deltakelse i fellesskapet?
• Hvordan kan emosjonelle utfordringer vise seg hos barn og unge?
• Hva kan være bakgrunnen for at et barn eller ungdom viser unngåelsesatferd?
• Hva tenker og føler barnet eller den unge om seg selv og andre?
• Hvordan tolker barnet andres kommunikasjon?
• Hvilke forventninger kommer til uttrykk i kommunikasjonen mellom barnet og de rundt?
• Hvilken respons kan være hensiktsmessig at andre barn, lærere og foreldre gir barnet for å fremme barnets initiativ og deltakelse i fellesskapet?
Credit: Scandinav
Vi ønsker at kurset vil gi deltakerne
Vi ønsker at kurset vil gi deltakerne
Alle som arbeider med barn og unge i barnehage, skole, helsestasjon, barnevern, BUP og PPT, foreldre og andre omsorgspersoner. I tillegg vil ansatte på høgskoler og universitet ha utbytte av dette kurset.
Alle som arbeider med barn og unge i barnehage, skole, helsestasjon, barnevern, BUP og PPT, foreldre og andre omsorgspersoner. I tillegg vil ansatte på høgskoler og universitet ha utbytte av dette kurset.
Kurset tar blant annet utgangspunkt i forskningen som ligger til grunn for bøkene: Når barnet unngår å snakke: Selektiv mutisme i barnehage og skole (Universitetsforlaget, 2016) og Å falle mellom to stoler: Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole (Universitetsforlaget, 2018). Forfatteren har i den første boken vært opptatt av å forstå de tause barnas kommunikasjon gjennom å nærme seg dem direkte gjennom lek og samtaler i det naturlige miljøet i barnehage, skole og hjem. Hun har også intervjuet voksne som var tause i oppveksten. Det legges i kurset stor vekt på å utforske de opprettholdende og forsterkende faktorene for barnets unngåelsesatferd i miljøet.
Fra den siste boken drøftes prinsipper og kjernekomponenter i innovasjonsarbeid der målet har vært å få til et forbedret system for relasjonsbygging mellom voksne og barn i skole og barnehage. Kurset presenterer hvordan det er mulig for ansatte i barnehager og skoler å bygge opp kapasitet til å inkludere barn og unge med emosjonelle utfordringer i miljøet gjennom kompetansebygging, systemarbeid og veiledning i profesjonelle læringsfellesskap, og planlegge og implementere evidensbaserte tiltak for denne gruppen.
Kurset tar blant annet utgangspunkt i forskningen som ligger til grunn for bøkene: Når barnet unngår å snakke: Selektiv mutisme i barnehage og skole (Universitetsforlaget, 2016) og Å falle mellom to stoler: Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole (Universitetsforlaget, 2018). Forfatteren har i den første boken vært opptatt av å forstå de tause barnas kommunikasjon gjennom å nærme seg dem direkte gjennom lek og samtaler i det naturlige miljøet i barnehage, skole og hjem. Hun har også intervjuet voksne som var tause i oppveksten. Det legges i kurset stor vekt på å utforske de opprettholdende og forsterkende faktorene for barnets unngåelsesatferd i miljøet.
Fra den siste boken drøftes prinsipper og kjernekomponenter i innovasjonsarbeid der målet har vært å få til et forbedret system for relasjonsbygging mellom voksne og barn i skole og barnehage. Kurset presenterer hvordan det er mulig for ansatte i barnehager og skoler å bygge opp kapasitet til å inkludere barn og unge med emosjonelle utfordringer i miljøet gjennom kompetansebygging, systemarbeid og veiledning i profesjonelle læringsfellesskap, og planlegge og implementere evidensbaserte tiltak for denne gruppen.