Kurset vil gi økt kompetanse på personers ulike forutsetninger og begrensninger, forståelsen av dette og tiltak for å bedre livskvalitet og hverdagen hos personer med mangelfull eller forsinket utvikling, og deres omgivelser.
Hva skal til for å lykkes, hvilke pedagogiske tiltak vet man virker, hvordan får man til en god tilrettelegging av miljøet?
Vi har valgt å ha dette over to dager for å gi deltakerne bedre mulighet til erfaringsutveksling, refleksjon og dybdeforståelse.
Kurset vil gi økt kompetanse på personers ulike forutsetninger og begrensninger, forståelsen av dette og tiltak for å bedre livskvalitet og hverdagen hos personer med mangelfull eller forsinket utvikling, og deres omgivelser.
Hva skal til for å lykkes, hvilke pedagogiske tiltak vet man virker, hvordan får man til en god tilrettelegging av miljøet?
Vi har valgt å ha dette over to dager for å gi deltakerne bedre mulighet til erfaringsutveksling, refleksjon og dybdeforståelse.
Kurset vil være med på å
Kurset vil øke deltakernes kompetanse til å yte godt faglig arbeid innenfor helse- og omsorgstjenester og opplæring, gjennom strukturert tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.
Erfaringsmessig er utbyttet fra slike kurs større når flere fra samme arbeidsplass går sammen og lar seg inspirere til nye innfallsvinkler og strategier.
Kurset vil være med på å
Kurset vil øke deltakernes kompetanse til å yte godt faglig arbeid innenfor helse- og omsorgstjenester og opplæring, gjennom strukturert tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.
Erfaringsmessig er utbyttet fra slike kurs større når flere fra samme arbeidsplass går sammen og lar seg inspirere til nye innfallsvinkler og strategier.
Kurset er tilrettelagt for ansatte i
Kurset er også for personer som på andre arenaer er i samhandling med personer med utviklingsfortyrrelser, utviklingshemminger og funksjonsnedsettelse sosialt og kommunikasjonsmessig; pårørende, hjelpeverger og støttekontakter
Kurset er tilrettelagt for ansatte i
Kurset er også for personer som på andre arenaer er i samhandling med personer med utviklingsfortyrrelser, utviklingshemminger og funksjonsnedsettelse sosialt og kommunikasjonsmessig; pårørende, hjelpeverger og støttekontakter
Skal vi komme videre, må vi ikke bare se "det ukurante" i mennesket, men ha hele mennesket i fokus. Utviklingsforstyrrelser og utviklingshemming kan ha flere fellestrekk som blant annet viser seg ved mangelfull eller forsinket utvikling eller f.eks. forstyrrelse i sosialt samspill og kommunikasjon – samt begrenset, stereotypt og repetitivt atferdsmønster.
Målrettet miljøarbeid er betegnelsen på en arbeidsprosess som tar utgangspunkt i systematiske studier/analyser av forholdet mellom
Kunnskap og ferdigheter til å forstå hvordan samspillet mellom slike forhold påvirker hverandre gjensidig, øker mulighetene for å løse opp i mange ”hverdagsmysterier”.
Det kan være svært krevende å yte godt nok tilpassede tjenester til mennesker innen denne målgruppen, det krever både formal kompetanse (utdanning), realkompetanse (erfaring) og personlig egnethet.
Dag 1:
Vi tar utgangspunkt i utviklingsforstyrrelser (som også inkluderer Asperger syndrom) og et utvalg av ulike former for utviklingshemminger.
Vi gjennomgår rettigheter og gir praktiske eksempler på miljøtilrettelegging og samordning, og metodiske og pedagogiske tiltak som virker.
Kurset berører generelle kjennetegn og hva vi kan gjøre i forhold til følgende utfordringer;
Vi vil også ta for oss fremtidsprognoser; Krav til arbeidsplass – bo alene –finne partner, osv.
Dag 2:
”Skal en miljøarbeider kunne kalle seg profesjonell, må man kunne beherske arbeidsredskaper som viser at det ikke er vilkårlighet eller gammel vane som ligger til grunn for det arbeidet de gjør” (Linde og Nordlund, 2003)
For å være en profesjonell miljøarbeider, er det ikke tilstrekkelig kun med gode fagkunnskaper – kvaliteten på det arbeidet man gjør er også avhengig av gode holdninger og verdier.
Arbeidsprosessen, dvs målrettet miljøarbeid, starter med at det samles informasjon om tjenestemottakeren og de ressursene som finnes tilgjengelig. Denne informasjonen brukes til å formulere målsettinger. Disse er retningsgivende for de prioriteringer som blir gjort. Det utarbeides planer for endringer som gjør at tjenestemottakeren fungerer bedre, og nettverket blir satt bedre i stand til å legge til rette for og møte nye utfordringer.
Et sentralt poeng er at man bør måle forekomsten av den aktuelle atferden både før, under og etter at tiltaket er iverksatt. Da kan man konkretisere endringene, samt kunne evaluere tiltakets konkrete effekt.
Begreper innen målrettet miljøarbeid - hva vil det si for dere og hvordan legge til rette?
Kurset vil være praktisk rettet og kursdeltakerne får gode verktøy til å omsette tanker og refleksjoner til praktisk handling.
Skal vi komme videre, må vi ikke bare se "det ukurante" i mennesket, men ha hele mennesket i fokus. Utviklingsforstyrrelser og utviklingshemming kan ha flere fellestrekk som blant annet viser seg ved mangelfull eller forsinket utvikling eller f.eks. forstyrrelse i sosialt samspill og kommunikasjon – samt begrenset, stereotypt og repetitivt atferdsmønster.
Målrettet miljøarbeid er betegnelsen på en arbeidsprosess som tar utgangspunkt i systematiske studier/analyser av forholdet mellom