- avdekke signaler og årsaker og mestringsevne, og hvordan bidra til forbedringer
Hva vet vi i dag om ungdommens psykiske helse, mestringsevne og oppvekstvilkår – og hvordan er det med kvaliteten på livets grunnmur?
Dette kurset tar for seg ungdommens forutsetninger for mestring av livets små og store hendelser, hvordan vi kan bidra til å lære de å håndtere utfordringer, og om det å snakke med ungdom som sliter psykisk.
- avdekke signaler og årsaker og mestringsevne, og hvordan bidra til forbedringer
Hva vet vi i dag om ungdommens psykiske helse, mestringsevne og oppvekstvilkår – og hvordan er det med kvaliteten på livets grunnmur?
Dette kurset tar for seg ungdommens forutsetninger for mestring av livets små og store hendelser, hvordan vi kan bidra til å lære de å håndtere utfordringer, og om det å snakke med ungdom som sliter psykisk.
Kurset er lagt til rette for å oppnå større innsikt i og optimal kommunikasjon med barn og unge, for på den måten å få bedre samtaler og kunne bistå til bedre psykisk helse og mestringsevne.
Kurset skal gjøre deltakerne tryggere på å vurdere atferd og situasjoner, og gjennom kunnskap og verktøy lettere håndtere utfordrende atferd og vanskelige samtaler.
Kurset er lagt til rette for å oppnå større innsikt i og optimal kommunikasjon med barn og unge, for på den måten å få bedre samtaler og kunne bistå til bedre psykisk helse og mestringsevne.
Kurset skal gjøre deltakerne tryggere på å vurdere atferd og situasjoner, og gjennom kunnskap og verktøy lettere håndtere utfordrende atferd og vanskelige samtaler.
Alle som arbeider med barn og unge innenfor barnehage, skole, barnevern og PPT. Foresatte/omsorgspersoner vil også ha godt utbytte av dette kurset.
Alle som arbeider med barn og unge innenfor barnehage, skole, barnevern og PPT. Foresatte/omsorgspersoner vil også ha godt utbytte av dette kurset.
Å gi konkrete og anvendbare vurderingskriterier og kjøreregler for å få god kontakt og å gjennomføre vanskelige samtaler med barn og unge.
Rammeprogram
Kurset gjennomføres med forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid med basis i følgende temaer;
* Ungdom og psykisk helse
- Hva vet vi i dag om ungdommens psykiske helse, mestringsevne og oppvekstvilkår
- Hva er angst, depresjon og psykoser?
- Ungdoms radius; Hva betyr de arenaer de opererer på for deres psykososiale utvikling?
* Om å fikse livet sitt i 2018
- Ungdom og livets grunnmur! Hvordan er det med kvaliteten på grunnmuren?
- Ungdom og mestring av livets små og store hendelser
- Ungdom og mestring av nederlag, motgang og avvisning.
- Ungdom og kosthold, søvn og rusmidler
- Om å fordele tida si på skole, fritid og hvile
- Ungdom og sosialt press og påvirkning fra omgivelsene
- Ungdom som er selvmordsutsatt og truer med selvmord
- Om å leve opp til forventninger og krav fra omgivelsene
* Ungdom og atferd
- Avvikende og uakseptabel atferd som sinne, utagering, manglende respekt, etterlevelse og forståelse for sosiale kodekser
- Hvordan formidle enkelte elvers prosesser til de andre elevene?
- Hvordan hensynta velfungerende elever?
* Den vanskelig/nødvendige samtalen
- Om å snakke med ungdom som sliter psykisk
- Når, hvor og hvordan skal den vanskelige samtalen finne sted?
- Hvordan er det å snakke med ungdom som er selvmordsutsatt?
Det legges opp til èn times gruppearbeid med vekt på voksenpersonens forståelse for egen betydning i ungdommenes bevissthet, voksenpersonens mulighet for å være et positivt forbilde og en viktig "omsorgsperson" for ungdommen.
Deltakerne blir bedt om å drøfte disse problemstillingene og redegjøre for gruppens syn i plenum.
Teori- og forelesningsseansene gjøres med rom for diskusjon, spørsmålsstillinger og problemstillinger basert på deltakernes konkrete innspill fra egen arbeidssituasjon og -erfaringer.
Tanken er at de aller fleste har kunnskap om emnene, men må bevisstgjøres denne og se viktigheten av at denne deles og utveksles med andres opplevelser og erfaringer.
Å gi konkrete og anvendbare vurderingskriterier og kjøreregler for å få god kontakt og å gjennomføre vanskelige samtaler med barn og unge.