Service i biblioteket

Et kurs om å gi brukerne et godt tilbud samtidig som du, som biblioteksansatt, må kunne håndtere utfordrende situasjoner og kunder.

Biblioteksansatte står overfor utfordringer der de skal håndtere svært ulike brukergrupper, samtidig som servicenivået skal være høyt. I tillegg til de tradisjonelle brukergruppene kan biblioteksansatte møte situasjoner preget av trusler, og noen ganger vold. Dette kurset tar opp hvordan en kan gi et best mulig tilbud til alle som besøker biblioteket, samtidig som man ivaretar egen trivsel og sikkerhet og innfrir de behov som brukerne kommer med.  

Formål

 Kurset skal gi kompetanse i å gi riktig service til alle som besøker biblioteket.

Målgruppe

Alle som jobber i biblioteket på alle nivå.

Innhold

  • Grunnleggende forutsetninger for fremragende service i biblioteket
  • Gapanalyse, hva forventer brukerne vs hva vi tror de forventer
  • Utfordringer i møtet med annerledese brukere
    • Hvordan møter du disse brukerne verbalt?
    • Hvordan håndterer du situasjoner der du føler deg truet
  • Fremragende service, relasjonsbygging, gjest i biblioteket
    • Protokoll for mottak av gjester
    • Simulering av mottak av gjester
  • Personlighet og service
    • Kartlegging av personlighet
    • Hvordan bruker jeg mine talenter best mulig i møte med kundene
  • Stressmestring, når belastningen blir høy
Pris 2 100

Agenda

Dag 1:

kl 09.00 - 15.30

Foreleser:

Jan Gimse Arfeldt

Psykolog og leder av Bedrift Psykologisk Institutt. Arfeldt har i mange år arbeidet med fokus på stressmestring, samarbeid, arbeidsmiljø, kommunikasjon og konflikthåndtering, og har undervist i både offentlig og privat sektor. Arfeldt er mye brukt av Fagakademiet og får alltid svært gode tilbakemeldinger.

Jan Gimse Arfeldt er en ettertraktet foreleser og formidler - på svært krevende tema mennesker imellom.