Målrettet miljøarbeid -”Se på meg, det er noe jeg forsøker å si til deg..”

Målrettet miljøarbeid -”Se på meg, det er noe jeg forsøker å si til deg..”

Et meget aktuelt fagkurs for alle som yter tjenester innen helse- og omsorgstjenester eller opplæring. Her får du økt kompetanse innen tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.

Et meget aktuelt fagkurs for alle som yter tjenester innen helse- og omsorgstjenester eller opplæring. Her får du økt kompetanse innen tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.

Målrettet miljøarbeid er betegnelsen på en arbeidsprosess.

Arbeidsprosessen starter med at det samles informasjon om tjenestemottakeren/eleven og de ressursene som finnes tilgjengelig. Denne informasjonen brukes til å formulere målsetninger. Målsetningene er retningsgivende for de prioriteringer som blir gjort. Det utarbeides planer for endringer som gjør at tjenestemottakeren fungerer bedre, og nettverket blir satt bedre i stand til å legge til rette og møte nye utfordringer. 

Målrettet miljøarbeid er betegnelsen på en arbeidsprosess.

Arbeidsprosessen starter med at det samles informasjon om tjenestemottakeren/eleven og de ressursene som finnes tilgjengelig. Denne informasjonen brukes til å formulere målsetninger. Målsetningene er retningsgivende for de prioriteringer som blir gjort. Det utarbeides planer for endringer som gjør at tjenestemottakeren fungerer bedre, og nettverket blir satt bedre i stand til å legge til rette og møte nye utfordringer. 

Målrettet miljøarbeid

Formål

Et kurs som skal øke deltakernes kompetanse til å yte godt faglig arbeid (innenfor helse- og omsorgstjenester og opplæring), gjennom strukturert tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.

Mange har behov for tilrettelegging av miljø og effektiv samhandling – her får du presentert eksempler og en god metodikk.

Formål

Et kurs som skal øke deltakernes kompetanse til å yte godt faglig arbeid (innenfor helse- og omsorgstjenester og opplæring), gjennom strukturert tilrettelegging og målrettet miljøarbeid.

Mange har behov for tilrettelegging av miljø og effektiv samhandling – her får du presentert eksempler og en god metodikk.

Målgruppe

Ansatte i skole og kommunal helsetjeneste som ønsker kompetanse innen tilrettelegging og målrettet miljøarbeid - for eksempel;
- lærere
- spesialpedagoger
- sykepleiere
- vernepleiere
- aktivitører
- hjelpepleiere
- omsorgsarbeidere
- miljøarbeidere

Kurset egner seg også for pårørende, hjelpeverger og støttekontakter.

Målgruppe

Ansatte i skole og kommunal helsetjeneste som ønsker kompetanse innen tilrettelegging og målrettet miljøarbeid - for eksempel;
- lærere
- spesialpedagoger
- sykepleiere
- vernepleiere
- aktivitører
- hjelpepleiere
- omsorgsarbeidere
- miljøarbeidere

Kurset egner seg også for pårørende, hjelpeverger og støttekontakter.

Innhold

Arbeidsprosessen, målrettet miljøarbeid, starter med at det samles informasjon om tjenestemottakeren/eleven og de ressursene som finnes tilgjengelig. Denne informasjonen brukes til å formulere målsettinger. Disse er retningsgivende for de prioriteringer som blir gjort. Det utarbeides planer for endringer som gjør at tjenestemottakeren fungerer bedre, og nettverket blir satt bedre i stand til å legge til rette og møte nye utfordringer.

  • Begreper innen målrettet miljøarbeid - hva vil det si for dere og hvordan legge til rette?
  • Atferd og analyse av atferd
  • Struktur - dagsplanstyring
  • Opplæring - hvilke prinsipper har vi for kartlegging og bruk av forsterkere?
  • Problematferd - unngåelse og håndtering av utagerende atferd
  • Etikk og holdninger i tjenesteyting

Et sentralt poeng er at man bør måle forekomsten av den aktuelle atferden både før, under og etter at tiltaket er iverksatt. Da kan man konkretisere endringene, samt kunne evaluere tiltakets konkrete effekt.

Innhold

Arbeidsprosessen, målrettet miljøarbeid, starter med at det samles informasjon om tjenestemottakeren/eleven og de ressursene som finnes tilgjengelig. Denne informasjonen brukes til å formulere målsettinger. Disse er retningsgivende for de prioriteringer som blir gjort. Det utarbeides planer for endringer som gjør at tjenestemottakeren fungerer bedre, og nettverket blir satt bedre i stand til å legge til rette og møte nye utfordringer.

  • Begreper innen målrettet miljøarbeid - hva vil det si for dere og hvordan legge til rette?
Les mer på https://www.fagakadamiet.no

Annet

”Skal en miljøarbeider kunne kalle seg profesjonell, må man kunne beherske arbeidsredskaper som viser at det ikke er vilkårlighet eller gammel vane som ligger til grunn for det arbeidet de gjør”
(Linde og Nordlund, 2003)

For å være en profesjonell miljøarbeider, er det ikke tilstrekkelig kun med gode fagkunnskaper – kvaliteten på det arbeidet man gjør er også avhengig av gode holdninger og verdier.

Frister

Påmeldingsfrist: 04.03.2019
Pris 2 650,-
Pris:

2 650,-

Når:

03.04.2019 : kl 09.30 - 16.00


Varighet:

1 dag

Hvor:

Bergen

Grand Hotel Terminus, Zander Kaaes gt. 6

5018 Bergen

Agenda

03.04.2019

kl 09.30 - 16.00

Når

03.04.2019 : kl 09.30 - 16.00
Varighet: 1 dag

Hvor

Bergen
Grand Hotel Terminus, Zander Kaaes gt. 6
5018 Bergen
Kart og veibeskrivelse ›

Foreleser:

Terje Wårheim

Terje Wårheim har erfaring siden 1991 fra Spesialisthelsetjenesten i arbeid med læringsmiljø og tilretteleggingstiltak knyttet til barn, ungdom og voksne, inkl. bistand for nærpersoner til personer med ulike forutsetninger og begrensninger, inkl systematisk foreldreveiledning.
Wårheim er utdannet barnevernspedagog, med mastergrad i Tverrprofesjonelt samarbeid i helse- og sosialsektoren. Han har studert og underviser innen veiledningspedagogikk og brukermedvirkning i veiledning og i sexologi. Han har også videreutdanning i ART; Aggression Replacement Training.
Terje Wårheim foreleser om trening av sosial kompetanse (sosial ferdighetstrening, sinnekontrolltrening og moralsk resonneringstrening, med alt fra 3 timers kurs til 6 dagers kurspakke med påfølgende veiledning.
Andre temaer er forebygging og håndtering av utfordrende atferd hos barn og unge, kommunikasjons- og relasjonskompetanse, målrettet miljøarbeid, ulike opplæringsteknikker, og ellers ulike kurs knyttet til tilrettelegging for positiv samhandling, tilrettelegging for læring og forhold som bør vurderes før igangsettelse av grensesettende strategier.
Wårheim har også gjennomført oppdrag i samarbeid med Nord Universitet, Universitetet i Stavanger og Læringspsykologistudiet i Oslo. Han er en hyppig benyttet og meget erfaren formidler, med solid faglig og praktisk kompetanse.