Selv om både skolen og hjemmet ønsker et godt og tillitsfullt samarbeid, kan det likevel oppstå situasjoner som utfordrer oss. Hva kan lærerne helt konkret gjøre for å sikre et godt samarbeid, og hvordan bør man opptre hvis samarbeidet er spesielt krevende?
Selv om både skolen og hjemmet ønsker et godt og tillitsfullt samarbeid, kan det likevel oppstå situasjoner som utfordrer oss. Hva kan lærerne helt konkret gjøre for å sikre et godt samarbeid, og hvordan bør man opptre hvis samarbeidet er spesielt krevende?
Utdanningsdirektoratet sier i en veileder at skoler bør ha en plan for hva de skal gjøre dersom samarbeidet med foreldre blir konfliktfylt. Videre påpekes det at man må trene på hva man skal gjøre i konfliktfylte situasjoner for å kunne opptre på en hensiktsmessig måte til beste for eleven .
I en presset situasjon med foreldre må man trene for å handle hensiktsmessig.
Nettopp dette er formålet med dette kurset. Hvilke konkrete metoder og teknikker for å kommunisere med foreldre som utfordrer oss, slik at man får en god dialog og unngår konflikter - har vi?
Utdanningsdirektoratet sier i en veileder at skoler bør ha en plan for hva de skal gjøre dersom samarbeidet med foreldre blir konfliktfylt. Videre påpekes det at man må trene på hva man skal gjøre i konfliktfylte situasjoner for å kunne opptre på en hensiktsmessig måte til beste for eleven .
I en presset situasjon med foreldre må man trene for å handle hensiktsmessig.
Nettopp dette er formålet med dette kurset. Hvilke konkrete metoder og teknikker for å kommunisere med foreldre som utfordrer oss, slik at man får en god dialog og unngår konflikter - har vi?
Lærere og annet personell i skolen
Lærere og annet personell i skolen
Det vil bli spesielt fokusert på samtaleteknikker ved utfordrende kommunikasjon; hvilke verktøy kan vi bruke i form av kommunikasjonsteknikker i spesielt emosjonelle eller aggressive situasjoner?
Gjennom eksempler skal vi også se på hvordan man i skolehverdagen kan jobbe med å bygge tillit mot foreldrene.
• Kommunikasjonsbarrierer mellom hjem og skole
• Samtaleteknikker i møtet med foreldre som utfordrer oss
• Foreldresamtaler når samarbeidsklima er på bristepunktet
• Hvordan stå oppreist og bevare helsa når det stormer som mest
• Lovverk vedrørende arbeidsmiljø i skolen
Det vil bli spesielt fokusert på samtaleteknikker ved utfordrende kommunikasjon; hvilke verktøy kan vi bruke i form av kommunikasjonsteknikker i spesielt emosjonelle eller aggressive situasjoner?
Gjennom eksempler skal vi også se på hvordan man i skolehverdagen kan jobbe med å bygge tillit mot foreldrene.