Kurset vil gi økt kompetanse på atferd, forståelsen av denne og tiltak for å bedre livskvalitet og hverdagen hos personer med autismespekterforstyrrelser, og deres omgivelser.
Kurset vil gi økt kompetanse på atferd, forståelsen av denne og tiltak for å bedre livskvalitet og hverdagen hos personer med autismespekterforstyrrelser, og deres omgivelser.
Hva gjør man, hvilke pedagogiske tiltak vet man virker og hvordan får man til en god tilrettelegging av miljøet?
Terje Wårheim, som har lang erfaring fra Spesialisthelsetjenesten, vil gi en innføring i generelle strategier og gode tilrettelegginger for å fremme positiv samhandling og legge grunnlag for læring.
Han deler raust av sine erfaringer og vi kan love et meget matnyttig kurs for deg som jobber med personer som har autismespekterforstyrrelse.
Hva gjør man, hvilke pedagogiske tiltak vet man virker og hvordan får man til en god tilrettelegging av miljøet?
Terje Wårheim, som har lang erfaring fra Spesialisthelsetjenesten, vil gi en innføring i generelle strategier og gode tilrettelegginger for å fremme positiv samhandling og legge grunnlag for læring.
Han deler raust av sine erfaringer og vi kan love et meget matnyttig kurs for deg som jobber med personer som har autismespekterforstyrrelse.
Kurset gir kompetanse om hva autismespekterforstyrrelse betyr for tenkemåte og sårbarhet. Dette er nøkkelen til å finne gode individuelle tiltak og vil gi bedre samhandling.
Erfaringsmessig er utbyttet fra slike kurs større når flere fra samme arbeidsplass har gått sammen og latt seg inspirere til nye innfallsvinkler og strategier.
Kurset gir kompetanse om hva autismespekterforstyrrelse betyr for tenkemåte og sårbarhet. Dette er nøkkelen til å finne gode individuelle tiltak og vil gi bedre samhandling.
Erfaringsmessig er utbyttet fra slike kurs større når flere fra samme arbeidsplass har gått sammen og latt seg inspirere til nye innfallsvinkler og strategier.
Alle som arbeider med eller har kontakt med personer med autisme. Brukerne/elevene/pasientene kan være barn, ungdom, voksne og eldre - i skole, på arbeidssteder, på dagsenter, i barnevern, på helsestasjon og i boliger for funksjonshemmede.
Alle som arbeider med eller har kontakt med personer med autisme. Brukerne/elevene/pasientene kan være barn, ungdom, voksne og eldre - i skole, på arbeidssteder, på dagsenter, i barnevern, på helsestasjon og i boliger for funksjonshemmede.
Kurset tar utgangspunkt i "høytfungerende autisme" som også inkluderer Asperger syndrom. Andre diagnoser som vil bli omtalt er: Barneautisme, atypisk autisme og uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Hva innebærer det å ha disse diagnosene? Hvilke utfordringer gir dette for dem selv og nettverket? Hva bør gjøres?
Hvordan møte personer med autisme, og tilstøtende diagnoser, best mulig?
Kurset berører generelle kjennetegn og hva vi kan gjøre i forhold til følgende utfordringer;
Kurset omtaler rettigheter, og gir praktiske eksempler på miljøtilrettelegging og samordning, og metodiske og pedagogiske tiltak som virker.
Kurset tar også for seg fremtidsprognoser; Krav til arbeidsplass - bo alene - finne partner, osv.
Forelesningene vil være praktisk rettet, og gir kursdeltakerne gode muligheter for å omsette tanker og refleksjoner til praktisk handling.
Dette kurset er tidligere avholdt mange steder med svært gode tilbakemeldinger!
"Takk for et knallkjekt kurs! Det var det mest inspirerende og tøffeste kurset jeg har vært på, og vi ser fram til et mulig samarbeid med dere for å arrangere et lignende for oss også".
Mvh Cathrine Olsen, Studieleder AiN (Autismeforeningen i Norge) Rogaland fylkeslag
Kurset tar utgangspunkt i "høytfungerende autisme" som også inkluderer Asperger syndrom. Andre diagnoser som vil bli omtalt er: Barneautisme, atypisk autisme og uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Hva innebærer det å ha disse diagnosene? Hvilke utfordringer gir dette for dem selv og nettverket? Hva bør gjøres?
Hvordan møte personer med autisme, og tilstøtende diagnoser, best mulig?